Het keurmerk van HKZ (Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector) staat voor duurzame kwaliteitsverbetering in zorg en welzijn onafhankelijk en betrouwbaar. We volgen werkprocessen en organisatieprocedures die voldoen aan de HKZ kwaliteitseisen voor zorginstellingen. Het zorgt ervoor dat goede zorg meetbaar is en dat willen we graag laten weten aan iedereen. Daarom onderwerpt Papillon Begeleiding zich aan de kwaliteitseisen van de HKZ.
Papillon Begeleiding is gecertificeerd met het keurmerk HKZ zorg en welzijn:
Papillon Begeleiding heeft ook professionals met een SKJ registratie. Deze registratie is voor Papillon Begeleiding van toepassing voor Jeugdzorgprofessionals van Papillon Begeleiding. Deze professionals hebben een eigen professionele autonomie. Vanuit hun vakbekwaamheid en deskundigheid hebben zij de ruimte om invulling te geven aan hun professionele verantwoordelijkheid. Hierbij handelen zij volgens de beroepsethische normen die horen bij hun beroepsgroep. Zij moeten verantwoording kunnen afleggen over hun beroepsmatig handelen. Door registratie bij het Kwaliteitsregister Jeugd onderwerpen professionals zich aan de voor hun beroepsgroep geldende professionele standaard en aan het tuchtrecht. Via een systeem van permanente educatie houden ze hun vakbekwaamheid op peil.
Papillon Begeleiding heeft richtlijnen v.w.b. het zorgproces van de cliënt. Er wordt samen met de cliënt een plan van aanpak opgesteld met daarin opgesteld de doelen waar de cliënt aan wil werken voor zijn of haar toekomst. De doelen waar de cliënt aan werkt word minimaal één keer per halfjaar geëvalueerd met de cliënt. En eventueel worden de doelen bijgesteld zodat de gestelde doelen uiteindelijk haalbaar zijn voor de cliënt. Dit moet echter wel in de mogelijkheden zijn van de cliënt per cliënt wordt er gekeken naar zijn of haar mogelijkheden. We bieden daarom ook zorg op maat aan onze cliënten omdat niemand immers het zelfde is qua persoon en karakter.
Daarnaast heeft Papillon Begeleiding beleidsbepalingen voor client en medewerker/ster één van de beleidsbepalingen is dat Papillon Begeleiding zich houd aan zijn veiligheidsbepalingen t.o.v. brand. Papillon Begeleiding heeft getrainde BHV-er(s) in dienst die altijd het calamiteitenplan en vluchtplan zullen volgen indien zich een calamiteit voordoet. Daarnaast kennen we aantal protocollen en richtlijnen. Die we vervolgens altijd zullen hanteren indien dat nodig blijkt te zijn. De veiligheid van de cliënt en de medewerker/ster staan hier altijd in centraal.
Protocollen – richtlijnen
Richtlijnen en protocollen zijn belangrijke instrumenten om de kwaliteit van zorg te verbeteren en risico’s te beperken. Welke richtlijnen en protocollen hanteert Papillon Begeleiding? Uiteraard worden deze protocollen en richtlijnen jaarlijks herzien.
- (Meld) protocol seksueel misbruik;
- (Meld) protocol kindermishandeling;
- (Meld) protocol huiselijk geweld;
- Protocol risico inventarisatie cliënt;
- Protocol medicatie gebruik;
- Protocol bereikbaarheidsdienst;
- Protocol ongewenste omgangsvormen;
- Protocol, melding incident cliënt;
- Protocol, melding incident medewerker;
- Privacy reglement aanhoudend aan WBP (wet bescherming persoonsgegevens) artikel 10 lid 1 van de Grondwet;
- Proces omschrijvingen voor onze verschillende vormen van dienstverlening.
- Proces omschrijvingen beleidsvoering van Papillon begeleiding.
- Proces omschrijvingen RI&E (risico inventarisatie evaluatie) bepalend voor cliënt(en) en medewerker(s).
Papillon Begeleiding is geaccrediteerd aan: BVKZ (Branche Vereniging Kleinschalige Zorg).