Clientenparticipatie procedure
Doel van een clientenraad
De inspraak en mening van personen die van ons begeleiding ontvangen kunnen belangenrijke invloed hebben op de zorgbehoefte om aan hun wensen te kunnen voldoen. Papillon Begeleiding wil in samenspraak met personen die ambulante zorg ontvangen graag hun mening horen. Het doel hiervan is waar nodig de zorgbehoefte te veranderen en te verbeteren voor deze personen. Ook voor wonende personen binnen Papillon Begeleiding vinden wij het belangenrijk dat zij hun mening delen. Zodat waar nodig zorg, begeleiding en gemeenschappelijke belangen verbeterd kunnen worden.
De cliëntenraad is er voor jou!
Recht op informatie
Voor de medezeggenschap voor ambulante clienten:
- Wij dragen er zorg voor dat er tweemaal per jaar een selectie van cliënten wordt uitgenodigd voor een evaluatief gesprek aanmelden hiervoor kan natuurlijk ook.
- De geselecteerde cliënten ontvangen alle informatie die deze voor zijn taak nodig heeft.
- De cliëntenparticipatie groep houdt zich niet bezig met klachten, maar met kwaliteits- en veiligheidsverbetering van de zorgverlening.
Recht op overleg
De cliëntenparticipatie groep wordt in de gelegenheid gesteld met het management over het beleid van de instelling van gedachten te wisselen. Tijdens dit overleg informeert het management de cliëntenparticipatie groep over in- en externe ontwikkelingen. De cliëntenparticipanten daarentegen draagt haar mening hierop uit en brengt op basis van de verzamelde informatie een advies uit. Het management geeft een reactie op het door de groep uitgebrachte advies. Daarin wordt toegelicht wat al dan niet de acties zijn die op het advies worden ondernomen.
Personen die wonen bij Papillon Begeleiding
Hebben recht op overleg van zorg, begeleiding en/over gemeenschappelijke belangen.
- Maandelijks is er een evaluatiemoment met bewoners
- Uitkomst van het overleg wordt besproken met het management
- Op voorstellen van bewoners volgt binnen een periode van een maand een reactie. Er volgt dan een reactie op uitgaande vanuit het standpunt en/of oogpunt van de organisatie. Wat er dan gewogen zal worden is de opvatting van de organisatie en wat er dan nog meer van belang is voor afweging, dat zijn. Regel-wetgeving, grondslag, visie, regelgevinginstelling, zorgbelangen, veiligheid personen, en veiligheid van de instelling.
Personen die wonen in een woonvorm hebben hun eigen overlegmomenten en zullen normaliter niet aanwezig zijn bij een overleg van de ambulante cliëntenparticipatie groep.
Cliëntervaringen
Worden meegenomen door het management in het optimaliseren van verantwoorde en veilige zorgverlening.
Cliëntenraad
De cliëntenraad is een wettelijk verplicht (WMCZ) de wet medezeggenschap cliënten zorginstelling. Deze wet is van 29 februari 1996. Deze wet geeft aan dat er een onafhankelijk adviesorgaan vormgegeven word en/of aanleiding word gegeven voor een onafhankelijk adviesorgaan door de organisatie, die zorg in natura (ZIN) leveren aan personen. Papillon Begeleiding conformeert zich aan deze wet mede omdat Papillon Begeleiding ook zorg ZIN levert aan personen. D.w.z. dat er een cliëntenraad word vormgegeven en/of aanleiding word gegeven door Papillon Begeleiding voor een onafhankelijk adviesorgaan. Voor personen in zorg vanuit de ambulante doelgroep van Papillon Begeleiding. Die invloed willen uitoefenen op ontwikkelingen over kwaliteits- en veiligheidsverbetering van de zorgverlening.
Deelnemen aan cliëntenraad voor personen die ambulante zorg ontvangen
Indien blijkt dat er onvoldoende animo is voor deelnamen aan een cliëntenraad, dan zal er enkel een informatieve mail verstuurd worden aan personen die hier behoefde aan hebben en enkel aan personen die ambulante hulp/zorg ontvangen. Voor wonende personen binnen Papillon Begeleiding die verkrijgen informatie direct bij de bewonersbijeenkomsten een toelichting over ontwikkelingen over kwaliteits- en veiligheidsverbetering van de zorgverlening.
De Cliëntenraad zoekt nieuwe leden!
De cliëntenraad is altijd op zoek naar personen die mee willen denken met de organisatie om de zorg en de begeleiding te verbeteren. Daarbij is de gedachte en visie vanuit de leden een belangrijke bijdrage aan dit proces. Ben je geïnteresseerd? Neem dan contact op met de cliëntenraad.
CONTACTGEGEVENS
Cliëntenraad Papillon Begeleiding
T.a.v. de cliëntenraad
E. clientenraad@papillonbegeleiding.nl
Postbus 31, 8316 ZG Marknesse